Uit onderzoek van Marja van Knippenberg blijkt dat docenten zich vaak aanpassen aan het lage taalniveau van hun leerlingen. Zij volgde een jaar lang leerlingen niveau 2 "helpende zorg"op het ROC Mondriaan in Den Haag. Docenten beroepsgerichte vakken richten zich vooral op de inhoud van hun vak; van het bijbrengen van taalvaardigheid bij leerlingen kwam niet veel terecht. "Docenten kwamen er bijvoorbeeld achter dat leerlingen vakteksten niet lazen. Meestal zijn docenten niet in staat leerlingen aan het lezen te kriijgen, daarom maken ze zelf maar simpele samenvattingen van die teksten" zegt zij. Haar aanbeveling is om taalonderwijs en vakinhoudelijke lessen goed op elkaar te laten aansluiten: "De enige remedie is om met hele lerarenteams per opleiding te kijken: wat is hier nodig? Maar dat gaat veel tijd kosten" stelt zij. Op de site van Steunpunt Taal en Rekenen MBO kun je terecht voor ondersteuning op dit gebied.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten